Горан Благоев
И когато говорим за изоставените български монашески скитове, няма как да не се замислим за нивото на нашата религиозност. Именно затова ще е днешната ни дискусионна тема по повод 1 неотдавнашно изследване на галъп за степента на религиозност сред различни нации по света. Ние, българите се оказахме най религиозната нация на Балканите. Вижте още от изследването.
Видеорепортер
Религията продължава да е част от ежедневието на човечеството, а 2/3 от жителите на планетата се определят като религиозни. Тенденцията е за повишаване на тези стойности. Това са данни на ежегодното проучване на международната асоциация галъп интернешънъл. Българите за добро или за зло, както винаги сме изключение от правилото и в световен мащаб и на Балканите. У нас като религиозни се определят едва 52%. 36% от анкетираните българи са се определили като нерелигиозни, а убедените атеисти са само 3%, колкото са и в съседна Сърбия. Там обаче като религиозни са се заявили близо 1 път и половина повече от анкетираните или 72%. В Румъния, където сега се наблюдава истинско възраждане на православието. Религиозните хора са 77%, а атеистите са 1%. Гърция 71% са се определили като религиозни и 6% като атеисти. В Турция, където доминиращото изповедание е ислямът, религиозните със 79% срещу 2%, атеисти. Интересното е, че данните в България се доближават до тези за западна Европа, а в сравнение със страните от балканския полуостров ние сме нацията с най ниска религиозност. Най религиозната страна в света е тайланд с 94%, а най малко религиозната с двойно по висок процент на убедените атеисти е Китай. В западна Европа, до чиито показатели се доближаваме, мненията са силно поляризирани между тези, които смятат себе си за религиозни 43% и тези, които не са 37% като цяло. Класацията за райони където живеят най нерелигиозните хора водят старият континент и океания. 1 от интересните тенденции, че религиозността се повишава предимно сред младите от гледна точка на социалното положение. Най религиозни са хората без образование или само с основно, както и тези с ниски и средно ниски доходи. Хората със средно висок и висок доход по често заявяват, че са нерелигиозни или атеисти.
Горан Благоев
Какво се крие зад тази статистика ще си поговорим днес с доктор огнян Димов, психоаналитик и със свещеник само кокудева. Здравейте, благодаря, здравейте, нашата покана при все, че всяко 1 социологическо изследване има все пак своето относителност. Предполагаме и приемаме, че данните отразяват 1 достоверна картина. Какво ни казва тя за състоянието на религиозността сред българите? По отношение на Балканите и в света.
д-р Димов
От много време не живея в светът на статистиките и в светът на счетоводното общество, в което всички сме потопени. А в светът на въпросите такава е и моята професия в моя кабинет идват хора, които задават въпроси и търсят своите отговори. Въпреки всичко по моите наблюдения в България има 1 момент на така 1 общо униние 1 обща колективна тъга, почти чувство за безпътица и усещане за несправедливост. Не мога да коментирам каква е ситуацията в съседните балкански страни, но в българина има 1 заложено като народ между 2 свята между изтока и запада, а 1 заложено нихилистично. Отношение значи нека да да не правим тези да стигаме до тези дълбини, а анализи в миналото. Ако наблюдаваме ситуацията само сега какво се получава? 1 поколение говоря за сега 2 младите, както беше, които бяха част от вашето социологическо проучване. Младите израснали в 1 семейство в семейства на хора с изповядващи 1 определена идеология, където религията беше забранена. Където в последствие, след като нещата се промениха, религията почти по презумпция започна да се идентифицира с бившата комунистическа идеология. В този смисъл например Русия имам 1 колежка в Париж, която прави докторат по темата за това как руснакът и православният всъщност са 2 идентични понятия, за да си православен. Тоест да фактът, че си руснак вече те определя като православен, но какво значи да си православен? Колко от хората, които се определят като религиозни, познават символът на вярата? За новия завет да не говорим поне това колко са хората, които присъстват на култовия характер, тоест на изпълняват определени религиозни ритуали. Без да знаят за какво става въпрос в този смисъл и може би това по късно пак ще се включа в този смисъл. За мен е много по интересен прочета на съвременния човек съвременния българин като човек, който търси вярата, вярата като несъгласие като бунт, често пъти срещу самата религия, вярата като желание да определи себе си своята собствена индивидуалност, напускайки всички възможна табута.
Горан Благоев
Това е доста интересно наблюдение и надявам се ще може да го развиете нашия разговор. Отец ява, обезпокоителни ли са тези данни? Пак казвам, при цялата относителност на това изследване, тъй като то е проведено сред 1000 души във всяка 1 страна и ако 1000 души за България може да са що годе представителна, извадка и далечен за Балканите, то 1000 души в 1 Русия ми се струва твърде странно, но все пак това са данните. Обезпокоително ли е да сме последни в колонката Румъния с възраждащо се православие, Сърбия, Гърция, дори 1 традиционно православна страна ние сме 1 и по най малко религиозност и 1 по нерелигиозни атеисти.
Отец Сава
Това са много интересни данни, защото наистина повдигат въпросите за това кое ни отличава от останалите балкански страни, каква е какъв е този код на идентичност, който ни различава. И за мен беше много интересно да открие, че в световен мащаб има предвид изследването показва 1 средна позиция за България. Ние сме във втората от 5 групи то е със сравнително висока религиозност, тоест съотношения с общи резултати България не е толкова нерелигиозна страна. Дори тя се намира на 2 места след съединените щати и на 2 места преди Русия, което е много интересно, защото наистина обикновено свързваме руската идентичност с 1 религиозна идентичност, 1 православна идентичност. Това, което обаче още повече ни доближава до Русия и което според мен е ключ към това да разберем какъв е проблема, е високият процент хора, които заявяват, че не знаят как да определят себе си и че не могат да отговорят на този въпрос религиозни или нерелигиозни. Най високият процент е в Япония. 23% от хората в Япония не знаят как да определят себе си. На 2 място е Русия с 13% и на 3 място е България с 12% ръст.
Горан Благоев
Това не е ли също индикация за някаква криза на идентичността? И хубаво е паралела с Русия обаче защо сме толкова различни от другите 3 балкански православни страни? Ние умишлено не изключихме Турция, която е с много по висока степен религиозно според това изследване, но все пак това е страна с традиционно мюсюлманско изповедание, тоест някак си. Съпоставката е по по трудна да се прави.
Отец Сава
За мен е отговора. Пръв поглед е в културното и политическо статукво. Тоест за мен извода от тези данни е, че. България като най близък сателит на съветския съюз по някакъв начин наследява този тип идентичност. Този тип криза на идентичността, който останалите балкански страни не споделят. Тоест ние трябва да кажем, че се намираме в 1 пост съветска или посттоталитарна ситуация, в която ние дори не може. 1 голяма част от нас дори не могат да заявят какви са и там и това ни сродява с Русия.
Горан Благоев
А това е много интересно, защото пък от друга страна вие знаете, че за православните големия ед алов немалка степен е Гърция на Румъния. Не Сърбия точно.
Отец Сава
Син. Това е политическа инсталация. Смисъл. Това е както каза колегата, това е съзнателно политическа воля да бъдат сдвоени религията и националната идентичност. Между другото нещо много подобно се забеляза и Сърбия и в Румъния. Не знам дали знаете, но в момента 1 сърбите построиха катедралата свети сава, която трябваше да е по голяма от стилекс андреевски. Сега румънците строят още по голяма катедрала, която се казва спасението на нацията. Тя не е наречена някой светия, а се нарича спасението на нацията. Това са важни символи.
Горан Благоев
И той е храна.
Отец Сава
Ако да ако ние тук си задавам въпроса, трябва ли да демонтираме паметника на съветската армия? Там се строи катедрала с име. Спасението на нацията. Разбирате какви са измеренията.
Горан Благоев
Ние продължаваме да си задаваме въпроса дали пък най голямата ни катедрала патриаршеската катедрала трябва да носи името?
Отец Сава
На паметника на съветската армия си стои измислени и продължаваме да гравитираме около този модел.
Горан Благоев
Нещо много интересно за това, че преби има припокриване на идентичността при руснака руснаците. Нямаме ли го обаче същото и при българите, особено на това твърде крайно националистично ниво, православието, нацията срещу да речем исляма и малцинствата.
д-р Димов
Не и слава богу, отново съди от моят конкретен опит. Днес бях с моите студенти в Софийския университет. Съдии от моята практика има 1 тенденция духовна тенденция, която на мен ми е особено любопитна. Това са това е тенденцията на духовно освобождаващата се освобождаващото се младо поколение млад човек, който не може да намери отговорите на своите екзистенциални и метафизични въпроси в религията и в църквата, който е духовно отворен и който задава смело и дръзко своите чисто човешки въпроси и търси отговорите по много алтернативни пътища, много повече обърнат към културата, към изкуството, към философията. Отколкото към религията. За съжаление религията е някаква някаква форма на затвореност на повтарящи се, често пъти изпразнени от съдържание. А аз гледам като 1 външен човек, който нали дори самото богослужение, което е на църковнославянски. Ами колко хора говорят църковнославянски, какво разбираш по време на 1 църковен ритуал как излизаш преди няколко седмици бях на 1 кръщене, ами как кой и какво разбра никой и нищо. Свещеника си изкарат службата и остана 1 усещане за общ спомен и нищо повече. Напротив аз съм дори оптимист от тези данни, защото ми и точно тук се разполага и другата част на вашия въпрос суеверията. Това е нещо, което е наистина страшно и което запълва този духовен вакуум, който обаче за съжаление се освободи от тази консервативна институция, наречена църква, която често пъти проповядва неща и истини. Не приемам неприемливи за съвременния човек.
Горан Благоев
Неприемливи или заповядва ги, така че те да не са приемливи.
д-р Димов
За хора може би по скоро.
Горан Благоев
Тогава проблемът не е ли институционален? Всъщност за неверието на на българите го гледаме.
д-р Димов
За мен до голяма степен над мен до голяма степен аз аз виждам, че всъщност кое кое е основният критерий за душевно здраве. Това е вярата волята за живот, желанието. Да правиш да живееш да обичаш и да работиш. Аз виждам колко млади хора носят в себе си това желание и съответно както и вие казахте, няма институцията, която да даде адекватните отговори на това желание в тях. Колко колко млади хора носят в себе си желанието да преосмислят своя живот, да търсят отговорите на всичко това, което ги кара да страдат, но вървейки по собствен уникален път и тази тенденция мен може само да ме радва като човек и като специалист.
Горан Благоев
А това нали големият парадокс, че младите не я намират точно в християнството отеца, в което всъщност е най силният проповедник на.
Отец Сава
Живот аз пък имам щастието да бъда свидетел на точно противоположни процеси на тези, които споменах, бяха споменати наистина като че ли времето на тия клишета лека полека отминава, защото това са наистина клишета от тая среда, за която споменахме.
Горан Благоев
Клишета какво?
Отец Сава
Имам предвид този възглед за църквата, защото е нормално да диктуват тия клишета, защото те са били инсталирани в продължение на много дълго време налива. Нашата културна среда църквата вече далеч не е просто някакъв хранител на българщина или на някакви формални кухи, традиции. Аз например също съм на мнение, че трябва да се служи на български език и го правя. Имал съм проблеми заради това нещо, но продължавам да го правя и много други хора го правят. Това е въпрос и на личен избор и на лично осмисляне, нали? На служението на свещеника. Църквата не е институция, тя има институционално обвивка, защото тя трябва да бъде разпозната в тоя свят. На институции обаче това не е нейната същност. Ние вече богословски може да говорим за това, че църквата е тяло христово и така нататък. Църквата е общност преди всичко, нали тя не се свежда до институцията до сградата и така нататък тя е събитие, тя е събитие.
д-р Димов
Във всяка сменя общност на вярващите. Точно поради тази причина аз лично нямам необходимост от църквата като институция, но това е друг.
Отец Сава
Въпрос, това е виртуалната концепция за църквата, която да речем някои протестанти споделят или.
д-р Димов
Не съм и протестант а?
Отец Сава
Не само и само да е друго. Искам да кажа, че църквата обаче конкретно събитие, тоест ние се събираме в храма, за да извърши много съоръжения, за да извършим тази литургия, която е причастяване към тялото христово.
д-р Димов
Знае. Става въпрос за следното, божественият платон както. Както фройд го нарича в диалога пирът на 1 място каза смъртта и условието за истинското познание и всяка институция, която заеме мястото на субект. Който дава отговори за това какво е отвъд според мен рано или късно ще бъде подложена на 1 на 1 сериозно отрицание. Съвременният човек иска да свърже в себе си вярата и съмнението. Той не може да намери отговор на това как да живее и 2 заедно, ако тръгне по посока на вярата само и единствено той става фанатик. Ако тръгне по посока на съмнението само и единствено той изпада в депресия как да намери 2 в 1. Как да свърже това е адекватен.
Горан Благоев
Живот много интересно това което казвате, но все пак не е ли 1 стереотип ако тръгне по пътя на вярата става фанатик, защото има много нормални вярващи хора, които не са.
д-р Димов
Вижте дори аз извади що е вяра. Вижте във вярата. За мен има момент на съмнение ти вярваш, но ти нямаш сигурността, а дори и в това, което апостол павел казва в 1 от бандата, има го този момент на насилие, а вярата е даване на твърда увереност. Аз нямам нужда от твърда увереност. Аз живея спокойно, своята вяра и своето съмнение и всеки ден аз се боря пред себе си, в професията и в семейството и със сина ми да бъда личност да бъда творец.
Горан Благоев
И това общо взето много християнски звучи, защото в християнството също всички са.
д-р Димов
Лично не искам да имам увереност увереност в какво каква уве не аз живея вярата нямам нужда от увереност, защото увереността генерира генерира потискане, потисничество, генерира недопускане на различието, а това е обратната страна на страховете.
Горан Благоев
Дали е така?
Отец Сава
Не, това е движението към християните че. Вярата психологически феномен тя е някаква автосугестия или някакви други там механизми, с които човек само се справя със своите комплекси или недостатъци. Ние обаче знаем, че вярата е това, което казвате е поступал е друго вярата. Тя не е просто психологическо верност, тя е онтология, тя е онтологическо отношение към 1 личност. Тя е общение с 1 личност нали това вече е нещо съвсем различно. Разбирате ли потапянето във вярата е промяна на нашия начин на съществуване, тя не е просто психологически механизъм, който действа в нас. И които тоест това е обвинението, секуларното обвинение, че видите ли, християните и вижте другите вярващи са жертви на уиш путинки, нали не пожелателно мислене. Това е друго 8 с това мога да кажа, че това е 1 проекция на вярата в на психологическо равнище, но това не не дефинира самата вяра като такава свети просто паднали говори, че вярата е виждане на онова, което не може да се види в случая тук не става въпрос, че това е нещо, което ние си измисляме, а това е свидетелство за жив опит.
д-р Димов
Ами дадено ние трябва да стигнем до този жив опит.
Отец Сава
Точно така тук значи си в този.
д-р Димов
Смисъл може.
Отец Сава
Да го имитираме съгласие.
д-р Димов
Големият френски философ казваше на 1 място много по достойно е вярата в бог да се появи на края на човешкия живот. Недостойно е да се появи в началото, защото в някакъв смисъл тя го затваря търсенето, опита, грешката, изпитанието, съмнението, духовното израстване. Така, разбира се.
Отец Сава
Никой не го отрича. Вярата върви със съмнението и сами пак свети апостол павел казва, изпитвайте духовете, този винаги се съмнявайте, когато направят, нали никой не си въобразява, че веднъж става християнин и крайно против. Това е безкраен процес на опознаване на лично общуване и.
Горан Благоев
Аз много се радвам на този диалог помежду ви, но искам да ви помоля така да обърнем внимание малко и на Зрителите севдалина митова по фейсбук ние пише българите наистина не са религиозни, те са традиционалисти и не правят разлика между традиции и религия. Как бихте коментирали подобни думи?
Отец Сава
Но има нещо такова. Традицията обаче тя е някакво преддверие. Човек може да стои в това преддверие и никога да не влезе по навътре.
Горан Благоев
Няма традиционалист. Също си мисля, че е религиозен, а всъщност то е.
Отец Сава
Религиозни в старозаветния смисъл това е това не е екзистенциална вяра, която е център на живота. Най много интересно някой православни богослови казват, че християнството не е религия, а край на религията.
д-р Димов
Край на или край на религия религията на.
Горан Благоев
Финала.
Отец Сава
В смисъл такъв че. Религии имат нужда там, където има пропаст между човека и бога. А когато христос син божи стана човек. Това вече е край на нуждата от това бог и човек да бъдат свързвани. Тоест вече няма пропастта, която ги отделя вече в христос. Ние сме в общение със самия блок с живия бог.
Горан Благоев
Да исках и друго да ви попитам тази традиционна лност не е ли причината и за това, което каза доктор Димов за това неистово посвещаване на суеверията на тази еклектична духовност, която ни залива? Ето виждаме как медиите тази седмица отделиха невероятно внимание на факта, че ООН не е обявило утрешният ден за. Международен ден на йогата. В 1 страна, в която извинявайте, ама някак си не сме възпитани в източните традиции, но твърде много внимание им се обръща. Точно тази традиционност тази незряла религиозност на България и причина за духовната клетка.
д-р Димов
Която отблъсква в някакъв смисъл да тя обръща хората и аз за съжаление съм съм свидетел и то много горчива свидетел на това как хора тръгнали по пътя с най чисти на намерения да намерят отговори на своите духовни въпроси. Стига до 1 изключително нечистоплътни специалисти в в кавички, които се рекламират навсякъде като гадатели. Програма за ясновидци и така нататък, които могат да объркат 1 човешки живот дадох примера. Наскоро мога да го повторя отново при известен ясновидец момиче, което действително само 1 изречение значи човек спускайки, преминавайки отвъд своите чисто човешки защити. 1 изречение е достатъчно да го разруши. Тя отива при този въпросен човек, който аз не знам, той трябва да бъде осъден. Тя трябва да си търси правата. И той казва виждам смърт. Виждам смърт това момиче в момента се лекува в психиатрична клиника в провинцията и то загуби всякакъв желание. Всякакво желание да продължи да живее.
Горан Благоев
Тя е изключително ценен опит, който надявам се нашите Зрители да го чуя, защото и моите наблюдения са, че България наистина е масово северен, не толкова религиозен. Нека да чуем още Зрители. Здравейте в ефир сте.
Зрител
Господин Благоев.
Горан Благоев
Здравейте.
Зрител
Здравейте, много поздрави и за вашите гости. Ами искам да споделя моето мнение. Единственото нещо, което. Трябва да има вероучение в училищата. Нашите министри. Трябва. Не само за възкресение христово и рождество да отидат в църкви, ами да ходят на проповеди и тогава бог ще се смили към нас българите.
Горан Благоев
Имате предвид нашите министри да проповядват или да ходят в храма, да им проповядват на тях.
Зрител
Точно така да им проповядват да словото. За да разберат, че единствено бог може да ни помогне, за да се измъкнем от това безверие, защото моето семейство всичките благодаря на бог, че ни е познал и ходим, слушаме проповедта и живеем. Никога не съм живял толкова хубаво. Че бог живее в сърцата ни и искам. Това е модела исус христос и всички хора да се обърнем към бог, за да не напускаме нашето отечество, защото е прекрасна България и бог ми даде най хубавото място да живеем тук.
Горан Благоев
Благодаря ви. Благодаря. Хубав призив. Надявам се нашите Зрители следващата здравейте. Здравейте.
Зрител
Ало напълно съм соли г от Варна се обажда. Напълно съм солидарен с това, че във България това безверие за комунистическа агитация, която беше през дългите години, резултат от което е 1 обезверяване в народа от там и морала, от там и икономиката всичко влече от получаваш 1 крадлив народ, 1 лъжлив народ говорим за масовото явление. Относно религията религията мисля, че като дума и като искат още като всъщност религията не покрива това, което говори апостол свети апостол павел, той говори за вяра и това, което каза господин, издава неувереност, поступал говори даване, пълна увереност от тук не идва никакъв влизам на пода и идва 1 1 чист начин на живот, или че начин на мислене, защото такъв какъвто е. На човека такива са резултатите му, такъв е и живота му. Такова е и диханието му такъв е. Това е аура, която която влияе на околните около.
Горан Благоев
Нас благодаря ви. Благодаря следва Зрител здравейте в ефир сте.
Зрител
Добър ден на телефона гени Василев от София иска да кажа, че напълно съм съгласен с водещия, че в правят преобладават суеверието и дългите години на атеистично възпитание си казаха своето отражение и затова би трябвало да се въведе вероучението да се повдигне и религиозното самосъзнание на хората, който присъщо на всеки човек не може така да се каже, че изобщо го слабо религиозни, нито да ги осъзнае съм съгласен с тази анкета.
Горан Благоев
Благодаря ви. Благодаря и връщайки се към анкетата и финализирай ки този разговор. Анкетата показва и нещо друго дали религията не се проявява, разбира се и в световен мащаб говорим вече за тази анкета като някакъв компенсаторен механизъм. Вярващи са повечето бедни или не толкова социално издигнати в стълбицата хора слабо или необразовани. Излиза, че човека с висше или над висшето образование заможният той е по малко вярващ или атеист.
д-р Димов
Точно за него говори за така човекът, който е открил повече. Повече аспекта в себе си по трудно може да намери и да се задоволи със средни 1 и така класически религиозни общи отговори на своите духовни търсения. Тук е големият. Тук може да се мисли в тази посока от какво точно човек има нужда съвременния човек. Както казах, нали противопоставих в моето изказване вярата като бунт срещу религията като традиция.
Горан Благоев
Ц.
Отец Сава
Аз съм малко по различно ги виждам нещата. Не знам дали може да се изведе такъв генерален извод, че по необразованите и по бедните са по вярващи, защото има и изключения. Ще ви цитирам на друго изследване, че в съединените щати. Най най заможните християни са православните християни. Които звучи много странно те са не те са.
Горан Благоев
Част от тези може да християни са гърци или потомци на.
Отец Сава
Гърците се нареждат сред евреите и тези, които изповядват индуизъм на 3 място се нареждат православните. С други думи този модел може и да не работи, обаче на пръв поглед наистина така изглежда и аз се сещам за примерите в евангелието дели дали не е преобърната перспективата, дали пък по бедни и по болния и по. Не потърсиш понякога, защото. Вижте в евангелието кои кои бяха тези, които отидоха при христос. Това бяха сакатите. Това бяха хромите. Това бяха хората с болести, тези, пред които това битие. Този свят се открива като болест и смърт, тоест като 1 свят, чийто предел е нищото и те виждат вече гледат в тоя предел, гледат в тоя край и търсят нещо отвъд този случай традицията само секундичка да кажа традицията, според мен трябва да бъде разделена на различни пластове в добрата традицията, която пази. От случай за каквито доктор Димов спомена, добавяте. Добрата традиция е педагог към вярата. Тя е, както казахме, преддверие към вярата тя ни въвежда във вярата тя ни запознава с основните догмати. Това са основните колони на вярата, които ние постепенно усвояваме. Другата е. При прилепената традиция псевдо традицията, свързана с фолклорни, езически, предхристиянски обичаи, суеверия и така нататък. Това е връщане към езическата религия, към религия в класическия смисъл, която детерминира нашия свят до последния. Милиметър нали? В.
Горан Благоев
Тясно благодаря ви. Мисля, че този разговор и тази дискусия задава отново повече въпроси, отколкото дава отговори. Но пък то това е интересното и на 1 социологически изследвания, че ни карат непрекъснато да се замисляме и да търсим. Благодаря още веднъж!